دامنه‌های آزاد‌شده, هدیه nic.ir به دلالان دامنه

دامنه با نامی مناسب و با پیش بینی کاربرد آن در آینده ثبت کرده و سپس با قیمتی بسیار بالاتر، آن را به متقاضیمی فروشند این شغل به دلال دامنه شهرت یافته است و امروزه جز یکی از فعالیت های درآمدزا در سطح اینترنت مطرح شده در حالی که تعریف دلال عبارت است:

دلالی شغلی است که صاحب آن با معرفی و نزدیک کردن طرفین یک معامله به همدیگر، شرایط و خصوصیات معامله را برای آنان تشریح کرده و سعی می‌کند با تطبیق منافع طرفین، معامله را جوش دهد.

به عبارتی نمی توان نام این شغل را دلالی نامید، دلال واسطه است اما در اینجا عموما فروشنده است. بهترین واژه برای این افراد احتکار است.  معادل انگلیسی آن نیر Domain name speculation است. به جرات می توان گفت بخش قابل توجه ای از دامنه ها توسط این افراد ثبت شده اند و کار را برای افرادی که قصد تاسیس سایت با نام مناسب دارند بسیار سخت نموده است. البته در اینجا هدف معرفی این شغل نیست اما در سطج اینترنت این فعالیت نمی تواند مفید و سالم باشد.

free_ir

اما در کنار موارد گفته شده، اقدام ایرنیک (www.nic.ir) است، این سایت چند سالی است که در قسمت دامنه امکانی قرار داده تا لیست ۵۰۰ دامنه آزاد شده (دامنه های که در گذشته ثبت شده بودند ولی بعد از گذشت ۶۰ روز از تاریخ انتقضای خود تمدید نشده اند)  نمایش داده شود. این امکان شاید اگر از سوی یک سایت مستقل ارائه می شد قابل بحث نبود اما از سوی ثبت کننده دامنه کاملا غیر حرفه ای می باشد و تنها می تواند به دلالان دامنه کمک کند و مطمئنا مسولان ایرنیک جنبه اقتصادی و آماری را مد نظر داشته اند و به این نکته توجه نکردند شاید که این سیستم بیشترین بهره را برای دلالان خواهد داشت. این افراد با رفرش کردن مدام صفحه در طول روز بالاخره دامنه های گلچین خواهند کرد.

Share