هاست چیست ؟

سی پنل

هاست چیست ؟ هاستینگ یا هوست از کلمه انگلیسی Host به معنای میزبانی گرفته شده و منظور فضای میزبانی برای یک وب سایت است. وب هاستینگ یا میزبانی وب خدماتی است که یکسری از شرکت‌های اینترنتی با تهیه سرور و با اشتراک قراردادن بخش یا کل آن به یک وب سایت امکان فعایت وب سایت و حضور در شبکه اینترنت را برقرار می کنند. با اتصال دامین یا دامنه به هاست عملا وب سایت بر روی شبکه اینترنت قرار می گیرد. خدمات به دو صورت هاست رایگان یا هاست تجاری معمولا عرضه می شود. در این مطلب کوتاه درباره هاست cpanel یا هاست لینوکس و تفاوت های هاست رایگان و غیر رایگان آشنا خواهیم شد.

ویژگی های مهم هاست چیست؟

یک میزبانی وب چند ویژگی مهم دارد که به عنوان صفت‌های اصلی آن قیمت گذاری و تقسیم بندی می شود. برای خرید هاست باید به این موارد توجه کرد:

۱- فضای ذخیره سازی
۲- پهنای باند
۳- سیستم عامل و سرویس‌های فعال
۴- تعداد دامنه، ایمیل، دیتابیس
۵- محل قرار گرفتن سرور
۶- ابزار مدیریت و کنترل پنل
۷- هاست رایگان یا خرید هاست

میزان فضای هاست

مقدار فضای هاردیسکی که برای ذخیره کل اطلاعات یک وب سایت در نظر گرفته می شود و معمولا بین ۵۰ مگابایت تا چند گیگابایت (یا حتی بی نهایت) مشخص می شود. این میزان نقش مهمی در تعیین قیمت هاست دارد. معمولا سرویس دهندگان فضای میزبانی خدمات خود را به صورت پکیج یا بسته‌ ارائه می دهند که هر یک از آن‌ها حجم فضا و امکانات مخصوص خود را دارد.

پهنای باند هاست

پهنای باند یا Bandwidth به میزان تبادل اطلاعات بر حسب واحدهای بایت در زمان مشخص گفته می شود. در هاستینگ معمولا پهنای باند به صورت ماهیانه محاسبه می شود و با میزان فضای هاستینگ رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال پهنای باند ۱۰ گیگابایت در ماه یعنی حداکثر تبادل اطلاعات (شامل ورود و خروج) برای این فضا در ماه ۱۰ گیگابایت یا ۱۰،۰۰۰ مگابایت است.

هاست ویندوز یا هاست لینوکس ؟

مورد مهم دیگر سیستم عامل سرور است که نوع خدمات را مشخص می کند. به صورت کلی دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز برای هاست استفاده می شود. سیستم عامل لینوکس به دلیل متن باز بودن و رایگان بودن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و قیمت آن نیز معمولا از سیستم عامل ویندوز ارزان تر است.

هاست لینوکس معمولا برای میزبانی وب سایت‌هایی که به زبان برنامه نویسی PHP یا Python نوشته شده اند مورد استفاده قرار میگیرد که دیتابیس MySQL استفاده شده است. مثلا ورودپرس یا اپن‌کارت یا لاراول برای میزبانی بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنند.

هاست ویندوز معمولا برای میزبانی وب سایت‌هاییی که به زبان‌های برنامه نویسی ویندوزی مثل .net یا ASP با دیتابیس MSSQL مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد دامنه و ایمیل هاست

معمولا خدمات دهندگان هاستینگ تعداد دامنه قابل اتصال به فضای هاست را محدود می‌کنند. به صورت پیش فرض معمولا یک دامنه قابل اتصال به هاست است اما این امکان وجود دارد شما با یک فضای هاست چند دامنه و چند سایت مختلف را میزبانی کنید.

همچنین تعداد ایمیل یا دیتابیس نیز عموما شامل محدودیت است یعنی تعداد مشخصی ایمیل اختصاصی و پایگاه داده می‌توانید در یک فضای میزبانی داشته باشد.

هاست ایرانی یا هاست خارجی

منظور از هاست ایران یا هاست خارج محل قرار گیری سرور (کامپیوتر قدرتمندی که نقش اصلی میزبانی وب را انجام می دهد) است. اگر این سرور در دیتاسنترهای ایرانی مثل افرانت یا پارس‌آنلاین و … قرار گرفته باشد هاست از نوع ایرانی است و اگر در خارج از کشور باشد به عنوان هاست خارجی شناخته می‌شود. مثلا هاست آلمان یا هاست آمریکا یعنی سرور اصلی فضای میزبانی در این کشور قرار گرفته است.

کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین

برای مدیریت فضای میزبانی یا همان هاست یک ابزاری وجود دارد که به آن کنترل پنل می‌گویند. سی پنل CPanel ، دایرکت ادمین DirectAdmin و پلسک Plesk جز پر طرفدارترین کنترل پنل های هاستینگ هستند و معمولا در انتخاب هاست مورد توجه قرار می گیرند. سی پنل امکانات و قدرت بیشتری دارد و در میان طراحان وب محبوبیت بیشتری دارد.

خرید هاست یا هاست رایگان

بعضی از شرکت‌ها سرویس هاستینک رایگان یا هاست مجانی می دهند اما این خدمات محدودیت های فراوانی دارد. از جمله اینکه ضمانتی برای نگهداری فایل‌های شما وجود ندارد. (ممکن است سرویس دهی بدون اطلاع قبلی متوقف شود) همچنین کیفیت آن نیز تضمین شده نیست. معمولا هاست های رایگان امکانات بسیار محدود و ساده دارند از جمله فضا، پهنای باند، تعداد وب سایت و پایگاه داده و … که مشخص است برای یک سایت حرفه ای اصلا توصیه نمی شود. ما پیشنهاد میکنیم برای کار حرفه هیچ وقت از فضای میزبانی وب مجانی استفاده نکنید. اما برای تجربه و تست حتما مفید خواهد بود.

Share