اجرای طرح ساماندهی فعالیت در حوزه میزبانی وب

logo_45

در این طرح که با هدف نظم بخشی و رعایت قانون نظام صنفی رایانه‌ای اجرا می‌شود، با شرکتهایی که استانداردهای میزبانی وب را رعایت نمی‌کنند و حائز شرایط قانونی برای ارائه خدمات لازم در این فضا نیستند، برخورد قانونی خواهد شد.

 

دراین راستا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب برای استاندارد کردن فعالیت خود و اخذ مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای تنها یک ماه فرصت دارند که در این زمینه کمیسیون فضای مجازی این سازمان مطابق اصول این طرح که در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تصویب رسیده، معیارها و استانداردهای حداقلی را مطرح می‌کند و خدمات مشاوره‌ای را برای دستیابی به این استانداردها ارائه خواهد کرد.

مهرداد سیجانی رئیس کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص نحوه برخورد با متخلفان میزبانی وب گفت: این مواجه قانونی ابتدا از طریق فیلتر شدن سایت و سپس با مسدودسازی سرویس دهنده متخلف صورت می‌گیرد.

وی هدف اصلی از اجرای طرح ساماندهی فعالیت درحوزه میزبانی وب را رعایت حقوق فعالان قانونی و مصرف‌کنندگان این حوزه برشمرد و افزود: با اجرای این طرح نه تنها حقوق مصرف‌کننده و اعتماد و سرمایه اجتماعی تامین خواهد شد، بلکه شرایطی فراهم می‌شود که فعالان مجازی بتوانند به صورت قانونی فعالیت خود را توسعه بخشند.

در همین حال طرح نماد اطمینان برای شرکت‌های میزبانی وب به اجرا در خواهد آمد که این نشان در واقع درجه بندی کیفی این نوع شرکت‌ها است و کیفیت کاری شرکت‌ها را از یک تا پنج ستاره مشخص کرده و حداقل کیفیت با یک ستاره نمایش می دهد.

در این راستا پیمان نورایی، رئیس کارگروه زیرساخت کمیسیون فضای مجازی ر رابطه با معیارهای حداقلی کیفیت طرح نماد اطمینان برای شرکت‌های میزبانی وب گفت: دارا بودن پورتال پشتیبانی، سیستم ثبت تیکت و امکان رسیدگی به شکایات به صورت ۲۴ ساعته و ثبت سفارش و حضور آنلاین بدون درنگ، از جمله استانداردهای قابل بررسی در این طرح است؛ حداقل‌های کیفی برای این طرح شامل درج اطلاعات کافی،‌ نام و نشانی و تلفن ثابت شرکت و ساعات کار مشخص (حداقل ۴۰ ساعت) برای شرکت‌ها، درج مشخصات سرویس‌های ارائه دهنده و امکان پاسخگویی حضور مشترکان توسط کارشناس فروش و پشتیبانی است.

به گزارش مهر، کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای که پیش از این با عنوان کمیسیون نشر الکترونیک و رسانه‌های دیجیتال شناخته می‌شد با حضور ۱۲ نفر از کارشناسان و مدیران حوزه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی به بررسی مسائل و مشکلات فضای مجازی، کمک به بهبود کسب و کار و تعامل بخش دولتی به عنوان نماینده بخش خصوصی در این حوزه می پردازد.

هم اکنون چهار کارگروه تخصصی این کمیسیون شامل کارگروه‌های زیرساخت، وب، آموزش الکترونیکی، و وب‌سایت‌ها به عنوان بازوان تخصصی کمیسیون فضای مجازی، طرح‌های مختلف این حوزه را پیگیری می‌کنند.

Share